tag:blogger.com,1999:blog-8586132685102310404.post141104577741797072..comments2010-02-02T02:30:32.974+01:00Comments on Mamakademiker: Politiker i sandlådanMaria Vosahttp://www.blogger.com/profile/04311899028956359177noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8586132685102310404.post-39673569828991769252008-03-09T20:49:00.000+01:002008-03-09T20:49:00.000+01:00Jo jag håller med dig om att det måste finnas flex...Jo jag håller med dig om att det måste finnas flexibilitet för lärare, en chans att vara kreativa och känna att de är delaktiga i undervisningen. Eftersom jag inte är lärare vet jag heller inte riktigt vad som menas med att "tolka kriterierna". Jag har sett kriterierna själva, de är inte så olika det som gäller för betygssystemen på universiteten. Men det är ingen idé för alla institutioner att själva skriva sin egen version av de generella beskrivningarna av grad av kunskap och insikt, för de är så generellt utmålade iallafall.<BR/><BR/>Vad jag oroas för som förälder är hur pass mycket i kläm mina barn kommer att hamna i detta eviga stridande kring skolans utformning hos partierna. Det känns som om alla är rädda för att ge credit åt någon annan, eller ens dela credit eftersom detta är en så stark valkampanjsfråga.Maria Vosahttps://www.blogger.com/profile/04311899028956359177noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8586132685102310404.post-1253585957451278192008-03-09T20:33:00.000+01:002008-03-09T20:33:00.000+01:00Den vikitgaste anledningen till att låta varje sko...Den vikitgaste anledningen till att låta varje skola (och lärare för den delen också) får göra sina egna tolkningar av betygskriteriena (som inte alls är så flummiga som Ingvar menar fö) är att vi inte ska behöva återgå till ett skolsystem där det i princip bara finns en lärobok och en lektionsplan för varje ämne.<BR/><BR/>Och en av de saker som vi vet tack vare t ex Pisaundersökningen är att skolsystem med större frihet för lärarna att själva lägga upp sin undervisning presterar bättre (både i meningen absolut och i meningne att många klarar sig bra).<BR/><BR/>Fö vet vi också att Martin Ingvar har fel när han skriver om läsokunnigheten hos svenska yngre elever. Den är tvärtom ovanligt god, inte ovanligt dålig. För den som vill ha fakta kan ju alltid se resultaten i Pirls-undersökningarna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8586132685102310404.post-52231930153994823262008-03-09T17:18:00.000+01:002008-03-09T17:18:00.000+01:00Låter helt makalöst. Varför i hela friden ska man ...Låter helt makalöst. Varför i hela friden ska man skriva egna lokala tolkningar av kriterierna? är det någon eftergift åt friskolorna?<BR/><BR/>Naturligtvis är det svårt att i skrift redogöra för något så svårdefinierat som kunskap och insikt, men det blir inte bättre av att 12000 olika aktörer gör det.Maria Vosahttps://www.blogger.com/profile/04311899028956359177noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8586132685102310404.post-18570136454524439532008-03-09T17:08:00.000+01:002008-03-09T17:08:00.000+01:00Regionala betyg stämmer, på följande vis: Varje sk...Regionala betyg stämmer, på följande vis: Varje skola skall enligt bestämmelserna nedskrivna sina egna tolkningar av "riks" - kriterierna. Följden blir naturligtvis att det ställs olika krav i samma klasser/kurser vid våra olika skolor. Denna situation är givetvis absurd, orättvis och mycket annat negativ.Anonymousnoreply@blogger.com