tisdag 26 juni 2007

Semesterdrömmar i tomma korridorer

Sommaren har kommit och korridorerna töms på folk. Först försvann studenterna, sedan lärarna och professorerna. Nu finns här nästan bara doktorander i slutfasen, och en och annan post-docare med krympande forskningsmedel, som med en sorts besatthet inte kan lämna arbetsplatsen. Utanför mitt fönster smattrar byggarbetare loss i stora dammoln på grannhuset, omöjligt att ha fönstret öppet - unket och syrefattigt om det stängs.

Fast jag kan ändå inte koncentrera mig på jobbet. Har bara 6 timmars arbetsdag eftersom jag måste hämta barnen på dagis då F jobbar i annan stad under veckorna - fast detta är sista veckan tackolov. När man väl satt igång datorn, fixat kaffe, kollat och besvarat mejl, kopierat och återlämnat böcker som krävts in och avreagerat sig på tingens outhärdlighet med kollegorna, så återstår ett par timmar av dagen och inte fan kan man skriva banbrytande forskningstexter då. Så det blir att kolla upp lite fler referenser och ladda ned ytterligare en binge artiklar jag inte kommer hinna läsa.

Hämta ungarna på dagis vid 16-tiden. Fortfarande lite andra ungar på dagiset men nästa vecka blir det mina två och ett till bara. Hur i hela friden har människor all denna semester till sitt förfogande? Enda anledningen till att vi ens slipper sommardagis i år är att F drygar ut sin semester med föräldraledighet som vi har kvar. Det är vår städvecka, så jag mutade Ida och Sten med lite bullar och satte igång igen (städning mån, tis, tor). Sten den lilla stackarn var lite förkyld och gnällig, blev ett antal avbrott/utbrott för att separera honom och storasyster i nåt handgemäng över leksaker, men det gick ganska smärtfritt ändå. De har äntligen börjat kunna leka och umgås med varandra nu, när de är 3 resp 5 år. En lättnad både för mamma och pappa och för dom själva gissar jag.

Sket i att handla på vägen hem, fick bli spagetti och fiskbullar - de senare ratades av barnen. Gården var full av föräldrar, barn och bebisar. Härligt. Ida lekte ute innan maten medan Sten vilade, efteråt var de båda ute och spexade för grannen med bebis på väg. Avslutade kvällen med kaotiskt badande, men fick till sist dom i säng. Skiter i att plocka upp leksakerna i vardagsrummet - de åker ändå fram imorrn igen...

Inga kommentarer: