torsdag 8 november 2007

Löpsedels-etik och vardagens vansinne

Ännu ett vansinnesdåd - en ung människa som tappat alla koncepter om mänsklighet och sin egen plats i världsaltet väljer att förstöra så många människors liv som möjligt i sitt självmord. Talar naturligtvis om grabben som sköt ihjäl fler unga människor och krossade mer familjer än jag orkar tänka på, i Finland igår. Om det var mina barn... Om det är den verklighet jag skickar ut mina snart skolmogna barn i... Vad lever jag i för sorts samhälle där det kan gå så käpprätt åt helvete med en människa utan att några allvarliga varningsklockor börjar dåna över nejden?

Jag lever i ett samhälle där media mer eller mindre omedvetet ser till att det kommer hända igen och igen och igen, samtidigt som de bröstar upp sig med moraliskt magstöd och säljer lösnummer med korniga förstorade bilder på gråtande barn och föräldrar vars värld rasat samman en onsdag i november. Och ändå är detta att föredra mot alternativ 2: Stod i kassan på Ica och såg Exploatören och Aftonblottaren i tidningsstället. På den senare var det en stor bild av en 13-årig flicka som lyckats överleva. Säga vad man vill, men den sortens val av framsida lyfter iallafall fram offren och katastrofen. Men på Expressen var det en enorm bild på mördaren med pistol riktad mot betraktaren. Redaktören må gömma sig bakom vilka floskler om tryckfrihet som helst, men den sortens bild förhärligar och skiljer ut en sinnessjuk liten mördare, lyfter upp honom till pop-ikon i dagens mediala värld där du finns om du syns och vapen är coola.

Skulle precis hänfalla åt sedvanligt "typiskt Expressen" när jag fick se löpet till Aftonbladet på väggen - samma bild. Samma idiotiska val att lyfta fram grabben som betydelsefull istället för de drabbade. En bild säger mer an 10.000 högtravande ord - varje gång media "i allmänhetens intresse" sänder de egenhändigt ihopknåpade paranoida, självförhärligande YouTube-inspelningarna, publicerar deras bilder i näst intill levande storlek, varje gång sitter det ett gäng potentiella våldsmakare runtom i världen och ser hur chansen till evig berömmelse går via vapnet och vansinnesdådet.

Jag tänker inte länka till dessa tidningar.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra sagt. Övriga kommentarer överflödiga.