söndag 23 mars 2008

Mitt inflytande skrämmer mig...

Jag skrev för ett litet tag sedan ett inlägg där jag lyfte fram ett intressant fenomen inom blogosfären. Nämligen att på de stora bloggportalerna Knuff och Bloggportalen som framförallt redogör för vilka tidningsartiklar som genererar aktivitet bland bloggare, så totaldominerar Afotnbladet och DN. Medan Expressen och SvD fört en tynande tillvaro. Detta fenomen har troligen två olika orsaker:

1. Aftonbladet och DN har flest läsare, de är förstavalet att kolla in av nätbilagorna. När andra sedan kollar in portalerna för att se vilka nyheter som ger trafik och uppmärksamhet så är det en snöbollseffekt. Även om de andra tidningarna skriver egna artiklar i ämnet vill alla länka till den som hamnar högst på listan, vilket fortsätter spiralen.

2. Aftonbladet kan dominera över Expressen genom att de tidigt gav sig in på bloggscenen, dels genom att erbjuda egna bloggsidor för de som ville starta sin egen blogg (och som därför utgår från deras artiklar i första hand - smaaart!). Dels genom att knyta diverse kontroversiella bloggare till sig (names are withheld to protect the not interested). E

ftersom jag likt så många andra bloggare tror mig vara universums totala centrum, och av avgörande vikt för den offentliga debatten (vill någon säga emot? Nej? Dåså!), så tror jag mig veta att det var MITT inlägg som låg till grund för den intressanta utveckling jag just nu beskådar på Bloggportalen. Expressen har börjat segla upp med 3-4 artiklar bland de mest kommenterade flera dagar nu. Men detta kanske beror på att de skriver intressantare artiklar, inte att de vill sätta krokarna i bloggarna? Pyttsan! Kolla in vilka ämnen som de bloggade artiklarna tar upp just nu:

1. Upprop för att tjejer ska göra uppror mot de smygfinansierade tjejmodebloggarna
2. Liza Marklund om samma ämne
3. Torsten Flick lever som hemlös.

Två av tre handlar alltså om bloggosfären.
Ta mig på mina ord: Expressen vill hoppa på blogtåget.

I blame noone but myself...


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: