tisdag 10 juli 2007

Semester = forskning på halvfart

Fick sovmorgon, vilket är en delad välsignelse då jag vaknar vid 9-tiden, helt groggy och kastas in i två hyperaktiva ungars göromål i köket. Hinner knappt få i mig lite frukost innan de ska ut på cyklarna, Sten på två-hjuling med stödhjul susar iväg efter grannarna som är på väg till annan gård med sina barn, pappa efter. Jag följer efter med Ida på två-hjuling med ledstång. Lite cykel-undervisning och sen hem igen för att ta adressen till båtshop i Stockholm. Åker iväg med bilen, åker vilse, hittar rätt, åker hem. Stannar på Max och äter en hamburgare medan jag försöker fortsätta läsa avhandlingen vars resultat jag måste baka in i min egen text. Hem igen för att sy gardiner till båten och tvätta 4 tvättar. Försöker läsa mer i avhandlingen. Pappa och barn hemma efter besök på institutionen för att kolla upp lite litteratur och hämta ett par böcker jag krävt in. Jag lagar mat och försöker svara på mejl om förestående doktorandresan.
Får panik när jag tänker hur mycket arbetstid jag kommer missa på seglingssemestern med ungarna - en hel vecka minst!

Nattning. Sitter vid datorn och läser på" forskarbloggen" på SLU att nåt stjärnskott på SvD
uttalat sig om den "gömda förmånen för universitetsanställda akademiker med den 12 veckor långa semestern nu när terminen är över".
Tänker på alla kvällar, nätter, helger under årets 365 dagar, alla juldagsmornar, pingstaftnar då jag suttit på mitt arbetsrum eller sökt litteratur eller helt enkelt bara haft en bok, artikel eller manus i handen utanför arbetstid. Tala för dig själv pucko!

Kan man beställa att ett flygplan droppar 200 ton gödsel på en specifik bostad..?

Inga kommentarer: