torsdag 26 juli 2007

Tillbaka - solbränd och utbränd

Kom hem från semestern med ungarna i förrgår och drabbades naturligtvis av migrän dagen därpå - när stressen släpper lite. Har varit en ömsom härlig, ömsom frustrerande tid ihopträngd med man och två barn som alternerar mellan att vara supergulliga, superduktiga, superfenomenala och allmänt bråkiga, stökiga, tvärs emot, auktoritets-utmanande och dödsföraktande. Visst hade jag mer respekt för mina föräldrar i den åldern? Eller så var de inte lika analt oroliga över alla konsekvenser av egenmäktigt förfarande. Själv kan man ju inte låta bli att se alla händelser som potentiella löpsedels-rubriker - samtidigt som man i bästa Astrid Lindgren-anda vill att de ska få upptäcka, undersöka, testa gränser, hoppa, klättra, bada och lösa konflikter på eget hand.

Som 70-talist är man verkligen screwed. Vill sätta gränser - men uppmuntra självständighet. Vill skydda mot allt ont som vi numera ser i dagliga medier - men vill se fria, lekande barn. Gläds åt hur personligheten utvecklas - men blir vansinnig på att barnet aldrig gör vad vi säger! Livrädd för att pådyvla könsroller - men lika livrädd för att skapa framtida flumbarn som blir utmobbade på skolgården...

Släpade med mig en del litteratur för forskning under semester, och lyckades halvdant skumma igenom delar i allt svagare batterilampors sken efter nattningen och innan den egna utmattningen tog överhanden. Bröt ihop i gråt vid ett tillfälle över hur usel min avhandling är och förbannad på mig själv för att jag inte varit mer strukturerad i min läsning från första början för fem år sedan. Blev tröstad av tålmodig man. Älskade att äntligen få vara ostört med barn och man tillsammans i två veckor. Fick panik för varje dag som gick utan att jag skrev nåt.

Födelsedagsfirande för Sten på lördag - hela min tjocka släkt kommer och högar av kläder som ska tvätta, golv dammsugas, kaos skyfflas under mattan och in i klädkammare. Hoppas det blir hyfsat väder så vi kan vara utomhus.

Inga kommentarer: